Stichting Salvage: Dienstverlening namens
brandverzekeraars
De Stichting Salvage is een dienstverlenende
organisatie van de gezamenlijke Nederlandse brandverzekeraars. De Stichting
Salvage is in 1986 opgericht en heeft drie doelstellingen:
1. Directe persoonlijke hulpverlening aan gedupeerden namens
brandverzekeraars.
2. Schadebeperking bij particuliere en bedrijfsmatige (brand)schades.
3. Zaakwaarneming namens gezamenlijke brandverzekeraars.
De dienstverlening wordt gegeven aan een ieder (ook
onverzekerden) die gedupeerd is door brand, blikseminslag of explosie. De inzet
vindt plaats bij branden in gebouwen in Nederland. Zowel voor particuliere
woningen als voor bedrijven en overheden kan Salvage worden ingeschakeld. Na
toestemming van de verzekeraar is het ook mogelijk dat Salvage haar diensten
verleent bij waterschade.
Alleen
de bevelvoerende van de brandweer kan de hulp van Salvage inroepen. Via de
Salvage-alarmcentrale wordt een Salvagecoördinator ingezet. Het landelijk
werkende korps van Salvagecoördinatoren is dag en nacht inzetbaar en in
principe binnen één uur na de oproep van brandweer ter plaatse.
De
kosten van Salvage worden betaald door de brandverzekeraars. Ze worden niet in
mindering gebracht op het uit te keren schadebedrag.
Salvagecoördinator
De Salvagecoördinator is in dienst van een
expertisebureau, maar bij Salvage-acties werkt hij of zij in opdracht van de
Stichting Salvage. Door de beschikbaarheid van een groot aantal
Salvagecoördinatoren is het mogelijk om deze dienstverlening in heel Nederland
dag en nacht aan te bieden. Iedere Salvagecoördinator is herkenbaar aan de
geel/blauwe jas met reflecterende strepen en een blauwe helm en kan zich altijd
legitimeren.
De
Salvagecoördinator biedt hulp in de volgende situaties:
·
Als gedupeerden opvang, advies of vervangend onderdak nodig hebben. Wij
noemen dat de schouderfunctie.
·
Als de voortgang van een bedrijf in gevaar is of als de schade beperkt
kan worden door het snel nemen van schadebeperkende maatregelen.
·
Als in verband met omvang of speciale gevaren een directe waarneming
namens verzekeraars van belang is.
Na een brand zorgt een Salvagecoördinator voor een
adequate opvolging met praktische maatregelen. Hij stelt gedupeerden gerust en
zorgt voor het veiligstellen van kostbaarheden en emotioneel waardevolle zaken.
Daarnaast ondersteunt hij ze door onder andere vervangend onderdak te regelen
bij familie, kennissen of in een hotel. Hij geeft praktische adviezen over het
vervolgtraject en staat klaar voor vragen.
Als de schade beperkt kan worden door het snel
nemen van maatregelen onderneemt de Salvage-coördinator direct actie. Gedacht
kan worden aan onder andere het dichttimmeren van ramen of deuren, het
wegpompen van water, het plaatsen van geurverdrijvers of ventilatoren, het
afdekken van goederen tegen vocht, het plaatsen van ontvochtigingsapparatuur,
het nemen van metingen om vast te stellen of gevaar voor corrosie aanwezig is
en/of het vervoer van goederen of inventaris naar bijvoorbeeld een droogkamer.
Wanneer er in verband met omvang of speciale
gevaren een directe waarneming namens verzekeraars van belang is dan zorgt de
Salvagecoördinator ervoor dat er een inventarisatie wordt gemaakt voor de
betrokken verzekeraars of dat de situatie op foto wordt vastgelegd. Daarnaast
kan hij via de Salvage-alarmcentrale verzekeraars direct informeren. Dat is
vooral belangrijk als er direct een vervolgactie door een expert nodig is.
Calamiteitenbedrijven
Zoveel mogelijk worden de maatregelen genomen in
overleg met de gedupeerde(n). Voor eenvoudige werkzaamheden zoals het
dichttimmeren doet de Salvagecoördinator meestal een beroep op lokale
aannemers. Voor het nemen van schadestopmaatregelen roept de Salvagecoördinator
de hulp in van calamiteitenbedrijven die 24 uur per dag bereikbaar en inzetbaar
zijn. Deze calamiteitenbedrijven zijn gecertificeerd volgens de
kwaliteitscriteria van de Stichting Salvage.
Nadat de Salvagecoördinator ter plaatse is geweest,
rapporteert hij zijn bevindingen aan de Salvage-alarmcentrale. De alarmcentrale
meldt de schade bij de betrokken verzekeraars. Salvage zorgt alleen voor de
eerste praktische maatregelen. Alle maatregelen die te maken hebben met herstel
van de schade zijn onderdeel van de schaderegeling en vallen niet onder het
aandachtsveld van de Salvagecoördinator. Het komt wel steeds vaker voor dat dit
herstel direct na vertrek van de Salvagecoördinator door de verzekeraar in gang
wordt gezet.
De kosten van de Salvagecoördinator en van de door
hem ingezette bedrijven worden betaald door de betrokken brandverzekeraar(s).
De gedupeerde ontvangt niet naderhand een rekening van de
inzet van de Salvagecoördinator en/of van de door hem ingeschakelde
(calamiteiten)bedrijven.
Ook
onverzekerden kunnen rekenen op kosteloze basishulp van de Stichting Salvage.
Wat kan de gedupeerde zelf doen in
afwachting van de Salvagecoördinator?
· Niet zelf eigendommen in veiligheid brengen maar wachten op de
instructies van de Salvagecoördinator.
· Indien mogelijk waardevolle spullen, wat kleding en geld uit de woning
meenemen als terugkeer naar de woning niet meer mogelijk is. Ook noodzakelijke
geneesmiddelen en knuffels van de kinderen zijn belangrijk.
· In de buurt blijven van het schadeadres of een adres achterlaten waar
men te bereiken is.
· Zorgen voor informatie over verzekering en tussenpersoon. Indien
mogelijk alvast de polis opzoeken.
· Zelf contact opnemen met verzekeraar of tussenpersoon om de schade te
melden.
· Indien er sprake is van (ver)huur ook de eigenaar van het pand van de
schade op de hoogte brengen.
· Eventueel beginnen met het maken van een lijst van beschadigde inboedel,
inventaris of goederen. Het opruimen van brandresten alleen na overleg met de
Salvagecoördinator.
· Als de verzekeringsgegevens niet direct voorhanden zijn dan kunnen deze
achteraf worden doorgegeven aan de alarmcentrale van de Stichting Salvage,
telefoon (0570) 78 35 35. Dit telefoonnummer is dag en nacht bereikbaar. Hier
kan ook inhoudelijke informatie over de Salvagemelding worden opgevraagd.
Het is mogelijk dat gedupeerden achteraf van de Stichting
Salvage een enquêteformulier ontvangen over de kwaliteit van de Salvagedienstverlening.
Het invullen daarvan helpt om de kwaliteit op peil te houden en waar nodig
te verbeteren.
Eventuele klachten over het functioneren van de Salvagecoördinator
of de door Salvage ingezette calamiteitenbedrijven, kunnen per brief of via
e-mail worden gemeld bij de Stichting Salvage.
Voor meer informatie:
Dienstverlening namens brandverzekeraars
Postbus 405
7400 AK Deventer
info@stichtingsalvage.nl
www.stichtingsalvage.nl
(0570) 78 30 40